Trip Ke Pantai Karachut ( 1 )

Posted by razifembi | Monday, August 03, 2009 | 3 comments »
.
Perjalanan yang tidak disangkakan. Sebenarnya niat tu sekadar ingin bersiar-siar di dalam kereta sahaja. Tak sangka pulak terlajak bersiar-siar sampai ke dalam bot. Trip ini merupakan trip pada tahun lepas, cuma baru sekarang hendak diuploadkan. Aku tak kena penyakit H1N1 tapi terkena penyakit " M " seketika dahulu. Penyakit Malas. Sekarang ini di Taman Negara Teluk Bahang, mungkin ada perubahan.

Taman Negara Teluk Bahang

Niat ingin sekadar bertanya, tapi tetiba pakcik tu kata botnya masih ada lagi tempat kosong untuk trip berikutnya, terus aku nyatakan niatku untuk follow sekali. Rupanya aku bersama dengan pelancong-pelancong Singapura di dalam bot itu.

Terlebih dahulu aku diminta untuk mendaftarkan nama di pejabat perhutanan dekat situ juga. Tak silap aku tiada bayaran dikenakan. Ketika itulah, sekarang aku tidak pasti. Isteri aku tanpa disuruh, pun pergi mendaftarkan nama. Selalunya begitulah, isterikulah yang banyak uruskan tentang bab-bab menulis ini.

Bot yang sedang menanti kami


Pemandu bot kami merangkap tour guide kami


Bot-bot ikan yang sedang berlabuh


Dari jauh kelihatan pusat penternakan ikan air masin


riak-riak gelombang laut . . . bergemilapan

Enjin bot pun dihidupkan dan perlahan-lahan bergerak meninggalkan pantai. Kawasan jeti dipenuhi oleh bot-bot ikan yang sedang berlabuh. Menyusuri di tepian badan bot-bot yang dipenuhi dengan lumut dan jeragat air masin.

Bot-bot ikan ini juga mempunyai nombor pendaftaran seperti kereta mengikut negeri. Kehidupan nelayan tidak menentu, kadang-kadang berhari-hari di laut, memenuhi jumlah tangkapan ikan. Kalau kena musim tengkujuh atau hari-hari yang diramalkan cuaca tidak baik, kebanyakkan nelayan dilihat melepak di pondok-pondok tepi laut membetulkan jaring atau membersihkan bot sahaja.

Sekarang banyak nelayan berubah hala menjadi pemandu pelancong dengan menawarkan perkhidmatan bot bersiar-siar ke pantai karachut dengan wujudnya Taman Negara Teluk Bahang.

Bot kami bergerak perlahan-lahan, tiada gelombang atau ombak ketika ini di jeti ini, hanya riak-riak air kecil ditiup angin sepoi-sepoi bahasa. Di hujung sana ternampak sangkar penternakan ikan. Banyak jugalah pemancing-pemancing berada di kawasan situ yang banyak batu-batu besar.


Jeti yang terletak di Muka Head

Selepas 10-15minit bergerak, sampai di satu tempat yang dipanggil Muka Head. Di sini letaknya juga tempat penyelidikan marin USM. Pernah juga aku sampai di sini dulu bersama dengan 3-4 orang kawan melalui jalan darat.

Air laut di sini juga elok berbanding tempat lain, pantainya yang melandai. Cuma berhati-hati kerana di sini sering menjadi tempat penunggang Jet Ski merempit dan berlatih aksi skill masing-masing menunggang Jet Ski.

Dan kalau boleh jika ke sini untuk bermandi dan lepak untuk jangka masa lama, baik bawak seramai mungkin teman. Kerana kadang-kadang ada beruk-beruk yang naik syeikkhhh melihat kita membawa makanan. Memang beruk sungguh ...

Dan lagi kalau rasa nak terbuang air besar tu atau nak bersolat bolehlah meminta kebenaran drp penjaga pusat marin tersebut. Memang elok surau di sana. Ada juga terlihat chalet, mungkin untuk kegunaan para penyelidik.


Anak ikan. Tangkap dan lepas ?


Monkey Beach

Pantai yang sunyi dan cantik. Sesuai untuk pasangan yang dalam percutian berbulan madu.


Tanjung Pengharapan ala Malaysia

Di sini, lautnya mula bergelora, kerana disini berlaku pertembungan di antara 2 arus air laut. Begitulah cerita pemandu pelancong kami. Katanya hari ini ombak tidak berapa kuat. Mujurlah.


Penanda, tempat letaknya jaring ikan milik nelayan


Kalau namanya dah pemancing . . . mana saja pun sanggup

Sayup-sayup di hujung sana, ada sebongkah batu yang timbul dari permukaan laut. Dan di sana juga aku mendapati ada seorang pemancing. Memang itulah "feel'' seorang pemancing, kemana saja, bila saja, di mana ada berita lubuk ikan, pasti mereka ada di sana.

Sekian saja buat masa ini. InsyaAllah kita bersambung lagi pada trip yang disangka ini.


3 comments

  1. HanaKimi // 4 August 2009 at 08:00  

    Bestnyeer!!

  2. Nizam Gtz // 5 August 2009 at 00:27  

    chanteknya panorama.... Cambesh jer dapat gi sana...

  3. Unknown // 19 September 2018 at 16:37  

    5 طرق لمنع وإزالة الرائحة الكريهة في منزلك

    يتجه المناخ الدافئ ، وبالرغم من حقيقة أننا نميل إلى ما يعنيه هذا بالنسبة لخزائننا وحياةنا الاجتماعية ، فإنه من المهم أيضًا التفكير في ما يمكن أن يعنيه للروائح الكريهة في بيوتنا.
    شركة نقل عفش
    شركة نقل عفش
    في حالة عدم وجود شيء مخزن في فصل الشتاء ، لا شيء ينتشر في المناخ البارد. لذلك نحصل على راحة لمدة شهرين من مولدات رائحة مزعجة مثل القمامة الخارجية ورفوف الأحذية في بواباتنا. حاول ألا تعطي الروائح الكريهة فرصة لتطغى عليك هذه المرة! بدلا من ذلك ، استخدم هذا الدليل للمساعدة في التصدي لها قبل أن تحقق أنفك.
    تسليك مجاري
    مجال تسليك البالوعات والمجاري

    في هذا المقال ، قمنا برسم خمسة من أشهر النكهات العائلية الرائحة ، وكيف نحاربها مع ترتيبات التنظيف الخضراء المشتركة.

    التخلص من القمامة - للحفاظ على نقل فضلاتك رائحة جديدة ، وأحيانا تغذية قشور الحمضيات في ذلك. في حالة عدم وجود فرصة لرائحة صلبة تنتظر أن تقشعر لها قشور الحمضيات ، خذ طعنة عند صب الخل وإعداد البوب لأسفل النقل ، ثم اتركه للتدفق لبضع ساعات قبل الغسيل بالماء البارد.
    فني صحي
    فني صحي الكويت
    مجال السباكة
    تسربات المياه
    Cooler احتفظ بصندوق مفتوح لإعداد البوب في صندوق الثلج الخاص بك. سوف يحفظ البوب الاستعداد الروائح من الغذاء. استبدال الحاوية على فترات منتظمة أو ما يقرب من ذلك. على فرصة أن تكون الرائحة فظيعة للغاية ، قم بالانتقال إلى نشر التجهيز على ورقة علاج والتخلي عنها في برودة الليل. سوف تمكنه منطقة السطح الموسع للبوب التسخين من استيعاب كمية أكبر بكثير من الرائحة.
    تنظيف الخزانات
    مجال تنظيف الخزانات في الكويت
    شركة تنظيف
    شركة تنظيف منازل
    حيوانات أليفة - استخدم وحدة تنقية هواء قناة HEPA في الغرف التي تستثمر فيها حيواناتك الأليفة أكبر قدر من الطاقة. أغسل آلة غسيل الملابس على الأثاث الذي تحصل عليه حيواناتك الأليفة من فرصة الاسترخاء ، وفراغ الأرضيات ومواد التنجيد بانتظام. انظر لدينا وظائف على التنظيف الأخضر مع الكلاب والتنظيف الأخضر مع القطط لمزيد من النصائح!
    مكافحة حشرات
    شركة مكافحة حشرات

Post a Comment

Sila gunakan bahasa yang baik dan sopan. Terima Kasih