Perkuburan Di Menara UMNO Pulau Pinang

Posted by razifembi | Wednesday, July 29, 2009 | 14 comments »

.......
Sebenarnya artikel ini hendak aku tulis dari tahun lepas lagi, namun begitulah kita sekadar manusia yang merancang. Mungkin kisah ini ada yang mengetahuinya terutamanya bagi orang Pulau Pinang dan mungkin ada yang belum mengetahuinya lagi. Jadi marilah kita berkongsi tentang kisah ini ...

Walaupun tajuk utamanya ada menyebut UMNO, namun aku cuba sebaik mungkin menjauhi al kisah politik. Banyak-banyak sangat tentang politik pun nak termuntah pun ada . . . bak kata orang, pemimpin "yang di atas" tiada apa-apa, yang lebih-lebihnya pulak orang di bawah.

Yang untungnya syarikat suratkhabar . . .

Teringat balik kata-kata seorang rakan kerja yang menyebut diantara pekerjaan yang akan dia haramkan ke atas anak-anaknya nanti ialah wartawan.

Mengikut ceritanya yang aku dengar, (kesahihannya aku tidak pasti, sekadar berita mulut orang ) tanah yang telah didirikan menara UMNO ini sebenarnya dahulu merupakan sebuah tanah wakaf. Tanah wakaf ini akhirnya diwakafkan kepada wakil UMNO. Tanah wakaf ini akhirnya telah disita dan diletakkan di bawah MAIPP pada tahun 1973 akibat kegagalan pihak bertanggungjawab menjelaskan cukai tanah dan pintu yang berjumlah lebih kurang RM 14000.00.

Akhirnya, menara ini telah dibina pada tahun 1995 dan siap pada 1998 dengan ketinggian lebih kurang 93.6 m. Keistimewaannya pada bahagian atas menara ini mempunyai "sayap berdinding" yang boleh dilaraskan untuk mengawal pergerakkan angin.

Namun selain itu, terdapat satu kawasan perkuburan di halaman Menara UMNO ini yang masih menempatkan 3 kubur lama. Berdasarkan batu tanda kubur, aku percaya kubur-kubur tersebut merupakan kubur-kubur orang Islam.

Kubur-kubur tersebut cuba dialihkan, namun beberapa kejadian pelik telah berlaku menghalang kubur-kubur tersebut dialihkan. Walaupun berbagai usaha dilakukan untuk mengalihkan kubur tersebut namun tetap gagal. Dilaporkan ada pekerja yang mati dan berlaku kerosakkan kenderaan.

Akhirnya, kubur-kubur tersebut dibiarkan bersemadi dengan aman di halaman Menara UMNO tersebut. Pokok-pokok dijadikan pagar untuk menyembunyikan kehadiran kubur-kubur di situ.

Sekali pandang kita tidak akan perasan terdapatnya kuburan di situ melainkan kita meninjau dengan lebih dekat pada kawasan pokok-pokok.

Al-Fatihah kepada semua arwah.







Terdapat Masjid Pakistan di seberang jalan.

14 comments

  1. Sis-Lin // 29 July 2009 at 08:59  

    tu le dia kan..setinggi mana gah nye bangunan,tp jasad dn nama tetap di bwh kalo mati...mcm pelik lak ek,sis bru ni tau,ishhhh

  2. Faisal Admar // 29 July 2009 at 11:55  

    oh saya orang Penang pun tak perasan ada perkuburan di situ.
    hmm nampak menarik pula kan dengan pokok-pokok renek macam tu :)

  3. Cybernetics Mind // 29 July 2009 at 18:14  

    wahhh..
    first time dgr citer ni...

    selalu lalu kat situ..
    tp tkder plak penah berenti kat situ..
    psl tkder kaitan...
    CM bukan org politik...hehehe

    lain kali nk pi tgok...

  4. Pei Pan // 29 July 2009 at 18:34  

    Haih...macam tak menghormati orang yang dah lama mati. Boleh pulak ada kubur depan bangunan. Tak ada tanah lain ke nak buat bangunan kalau ye pun. Bangunan parti tu memang nak gah-gah. Haih...

    Salam Ziarah.

  5. DaliaLiyana // 29 July 2009 at 23:15  

    1st time kak dalia dgr...

  6. razifembi // 29 July 2009 at 23:21  

    Dalia : sama-sama kita berkongsi.

    Pei Pan : Sabar.bukan tiada usah untuk memindahkan kubur tapi tidak berjaya.

    Sis-Lin : cantik kata-kata tu.

    Faisal : Memang sekali imbas xnampak. Dengar kata satu kawasan di Sg Nibong pun ada kes mcm ni.

    CM : aku pun bukan org politik.

  7. TokNabe // 29 July 2009 at 23:59  

    Saya suka pada sudut shoot kamera tu.... cantik!


    Yang berkuasa boleh berbuat apa saja....

  8. ~~zAnAfAhMi~~ // 30 July 2009 at 08:36  

    dah tu....takde ke waris2 datang menziarah? dia orang tak komplen ke?

    hemm....teringat kubur arwah bapa kat JB;

  9. Faisal Admar // 30 July 2009 at 10:37  

    eh di sg nibong kat mana pula tu?
    tak jauh dari rumah saya.
    lagi senang nak siasat hehe.

  10. razifembi // 30 July 2009 at 16:12  

    TokNabe : Thanks

    Zana : Kurang pasti tentang tu.

    Faisal : dengar ada tangga batu yang tidak boleh diubah di jalan masuk ke tmn sri nibong. Skrg ditutup dengan hiasan.

  11. syahrilkadir // 1 August 2009 at 01:53  

    a'kum tuan
    pagi tadi saya berkobar-kobar membaca blog tuan memandangkan ia adalah di antara blog kegemaran saya lately ni

    namun apabila saya terbaca yang rakan tuan menyebut diantara pekerjaan yang akan dia haramkan ke atas anak-anaknya nanti ialah wartawan, ia membuatkan hati saya sangat sedih dan terkilan

    ya, saya dulu seorang wartawan, tetapi saya tidak pernah cuba mengotori tangan saya dengan mengadakan benda yang tidak ada atau melacurkan tulisan saya demi wang

    maknanya mengambil kira pandangan rakan saudara itu, ternyata saya selama ini telah memberi makan ibu, isteri dan anak saya dengan wang haram, astagfirullahazim

    maknanya juga, teman-teman saya di Harakah juga nampaknya telah makan duit haram kalau mengikut tafsiran rakan saudara itu

    tuan,saya tidak berhajat untuk berpolemik dalam hal ini, cuma saya ingin menyatakan yang apa saja pekerjaan kita waima wartawan, nelayan, guru dan apa-apa sekalipun, tidak terlepas dari dosa jika tidak berhati-hati

    menjadi imam sekalipun, kalau menggunakan platform itu untuk memfitnah dan bersangka buruk pada jemaahnya, si imam tadi juga berdosa!

    akhir kalam, terima kasih kerana membaca komen saya dan kirimlah salam kepada rakan tuan itu,katakan pada dia yang InsyaAllah anak dia tidak akan menjadi wartawan seperti mana yang dia harapkan itu.

    Salam.

  12. razifembi // 1 August 2009 at 12:17  

    Pandangan drp seorang teman,

    mungkin ada benarnya dan mungkin ada salahnya . . .

    semuanya terletak pada pandangan masing-masing !

    yang penting kita saling hormat menghormati . .

    terima kasih singgah.

  13. Pencinta Pantai Bersih // 2 August 2009 at 00:28  

    Salam singgah...

    Saya tinggal di Butterworth. Kes buat bangunan tepi kubur di Pulau Pinang ni perkara biasa. Yang buat di atas kubur pun ada. Mungkin sebab tanah di Pulau Pinang terutamanya di bahagian pulau, tinggal sedikit sahaja.

    Kes yang di Bukit Jambul, org Cina buat rumah atas kubur org Islam. Depa hanya cabut batu nisan dan simen je buat lantai. Waris ada cuba pertahankan, tapi biasalah, tidak berjaya.

  14. razifembi // 2 August 2009 at 00:30  

    salah siapa dan kelemahan siapa?

    tepuk dada tanya akal ...

Post a Comment

Sila gunakan bahasa yang baik dan sopan. Terima Kasih