Merah Itu Tandanya Darah

Posted by razifembi | Tuesday, December 09, 2008 | | 19 comments »

Photobucket

Ibadah Qurban
Tarikh : 08 Dis 2008
Waktu : Pagi Selepas Sembahyang Sunat Aidil Adha
Tempat : Masjid Jamek Gelugor, Pulau Pinang


Banyak perkara yang sepatutnya hari ini aku selesaikan terpaksa aku tangguhkan dahulu kerana seharian aku terbaring di atas katil sahaja.

Badan aku, semangat dan emosi aku agak terganggu sedikit hari ini. Tambah-tambah dengan keadaan perut aku ini yang agak kurang selesa.

Sebenarnya bukannya apa, aku ini mabuk-mabuk darah sket bila saksikan ibdah qurban semalam.

Tambah-tambah bila tengok sembelihan . . . lembekk jugak lutut aku tengok.

Sesungguhnya bukan semua orang yang boleh menyembelih, melapah, menyiat haiwan qurban.

Dan aku tidaklah termasuklah golongan yang di atas.

Semoga aku diberi kekuatan satu hari kelak . . .

Allahhuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar walillahilham . . .


Photobucket


Photobucket


Photobucket


Photobucket

Dalam satu peristiwa yang diriwayatkan oleh Ahmad dan Ibnu Majah dari Zaid bin Arqam, pernah seorang sahabat bertanya kepada baginda:

"Wahai Rasulullah, apakah erti korban ini?" ujar sahabat.

"Itulah sunah daripada nenekmu Ibrahim," jawab Rasulullah.

"Apakah keuntungan korban itu untuk kita?" tanya sahabat lagi.

"Tiap-tiap bulunya merupakan satu kebaikan (hasanah)," jawab Rasulullah.

Photobucket


Photobucket


Photobucket
Rasulullah SAW bersabda:

"Sesungguhnya Allah SWT telah menentukan belas ihsan kepada setiap sesuatu, justeru apabila kamu menyembelih hendaklah kamu sempurnakan dengan sebaik-baiknya sembelihan itu, dan hendaklah penyembelih itu menajamkan pisaunya supaya dengan cepat dan mudah binatang itu mati."
(sahih riwayat Muslim).



Photobucket


Photobucket


Photobucket

Dalam hadis yang lain Rasulullah SAW bersabda: "Tidaklah seseorang itu membunuh seekor burung atau binatang yang lebih besar dari itu tanpa hak (tanpa menurut adabnya) melainkan binatang itu menuntut haknya di hadapan Allah SWT. Lantas para sahabat r.a bertanya: Apakah haknya? Rasulullah SAW menjawab: disembelih (dengan sempurna) dan dimakan, bukan dipotong kepalanya dan dibuang begitu sahaja." (dihitung sahih oleh al-Hakim).

Alhamdulillah ... sempat juga aku siapkan post baru ni ...

Aku nak berbaring balik ... perut aku kembali tidak selesa ...

Assalamualaikum

19 comments

  1. Unknown // 9 December 2008 at 17:44  

    mcm warna pewarna je kan? tak nmpak cm darah :P

  2. GadisKasutConverse // 10 December 2008 at 01:03  

    Ngeri tgk darah yg bnyk tu!!hu3...

  3. razifembi // 10 December 2008 at 01:35  

    suw : itulah darah yang betul . . . berbuih2, panas dan boleh melecurkan sesetengah kulit yang tak tahan ...

    ReeN : Sabarlah ...

  4. aphied // 10 December 2008 at 01:38  

    hua,,,,,takut klo liet yg beginian...

  5. Anonymous // 10 December 2008 at 09:21  

    ee...darah tu semacam jer warna dia..klu tgk dpn mata sah la x mau mkn daging lembu tu.

  6. djambu puadovich // 10 December 2008 at 13:31  

    alamak...cikgu razif...x rock a kalo ngeri tgk darah...hehehehe :P

    sini raya, biase je. xda ape yg beza pn. cume sini korban biri2. ada je amik video, tp guna hp, gambo xclear sgt. nanti sy upload, buleh a tgk ye?

  7. East Coast Cycling Team // 10 December 2008 at 15:27  

    Alhamdulillah terlaksana jua ibadah korban semoga mendapat barkah daripada Allah S.W.T.

    Korban dan Pengorbanan...!!!

  8. Luth Textile // 10 December 2008 at 18:29  

    biasalah,
    bukannya semua orang sama bro..

  9. Anonymous // 10 December 2008 at 21:29  

    aiyarkk lembik nengok darah ke bang oi..hahaha
    tape2 gambo still cun! hehe
    ni klo nk wat ceramah pasal korban nih..pakai gambo dari blog ni sure sume kagum..jelas n nyata! :)

  10. Samdaddycool // 11 December 2008 at 11:11  

    ... alamk.. terlupa amik gambar untuk korban la.... best gambar-gambar kat atas tu...

    p/s- Razif, kena try sembelih ayam utk belajar hilangkan gemuruh tengok darah ni...

  11. fararusdi // 11 December 2008 at 13:46  

    saya suka jangan lepaskan.. ;p

  12. chekgu Bani Hassim // 12 December 2008 at 01:16  

    like shot...
    kalau pkai cam mahal sudahnye mmg superb gambo kan??

  13. Anonymous // 12 December 2008 at 05:16  

    sesungguhnya raya haji tahun ni adalah paling best bagi sabri.. kerana 3 ekor lembu disembelih di belakang rumah sendiri.. hehe..
    cute la lembu kat ats ni.. ceyh, ade sorg promote celcom la kat situ..

  14. Tirana // 12 December 2008 at 06:06  

    Tak boleh tengok gambar2 ni..especially gambar darah..rasa nak terkeluar isi perut.. Kesian tengok lembu nak kena korban. Biasanya saya tak pergi ke tempat lembu tu disembelih kerana tak sampai hati nak tengok.

    Saya beraya di KL aje tahun ni. Hubby saya lagi best, beraya di Turki..hehehe

  15. Amin Mansor // 12 December 2008 at 08:31  

    nice shoot. tp kn yg darah tu, ada benda spoiler ar. sampah ke apa kt rumput kering tu.hehehe

  16. Unknown // 12 December 2008 at 09:14  

    Wow..memang aktiviti yang menarik untuk di visual record hehe..
    tambah pulak nice photography treat..

  17. Darling Pya // 12 December 2008 at 10:46  

    ujie!!!!!!!!!!!
    hehehee...salam perkenalan...
    opsss hopefully tak terlambat la nk wish
    Selamat Hari Raya Aidil Adha

    Alhamdulillah saya pun buat korban thn nie
    nnt saya letak link blog awk kat blog saya ye
    do keep in touch...

  18. tigrismalaya // 12 December 2008 at 13:03  

    cantek gambar2 razif snap...syabas beta..

  19. Anonymous // 12 December 2008 at 15:19  

    tu dia, bole la ajar kita ambik gmbr power2 lepas ni. gmbr kat melaka tu smart. bile nak datang lagi. dtg sane bgtau le.

Post a Comment

Sila gunakan bahasa yang baik dan sopan. Terima Kasih